Buro Blom

EDI

Traject voor het basisonderwijs om het didactische handelen te versterken met focus op EDI (Expliciete Directe Instructie) en klassenmanagement.

Nul-meting: d.m.v. lesbezoeken wordt de school (of betreffende groepen) in kaart gebracht. Er is aandacht voor het didactisch handelen, pedagogisch klimaat en klassenmanagement. In een gesprek met het MT/coördinator wordt de inhoud van het traject afgestemd. Daarop volgend worden de modules (3 x 2 uur) ingepland en naar wens de lesbezoeken.

Interesse gewekt? Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en/of passende offerte voor jouw school. 

Buro-Blom-Logo

Inhoud modules:

Module 1:

Uitleg over de principes van Expliciete Directe Instructie en hoe dit model de leerresultaten positief beïnvloedt. Hierin wordt de visie van de school meegenomen en is er aandacht voor het omgaan met verandering.
Focus op voorkennis ophalen, lesdoel benoemen, routines t.b.v. klassenmanagement.eden

Module 2:

In de tweede module komt instructie d.m.v. begeleide inoefening aan bod. Hierbij worden materialen als wisbordjes en beurtstokjes besproken en is er aandacht voor coöperatieve werkvormen. De leerkracht draagt de verantwoordelijkheid geleidelijk aan
de leerlingen over zodat ze zelfstandig kunnen werken om de leerstof in te slijpen.

Module 3:

In de laatste module krijgen de deelnemers inzicht in hoe EDI kan worden aangepast voor differentiatie. Leerkrachten kunnen inspelen op diverse leerbehoeften in de klas.
Aandacht voor de lesfase: verlengde instructie en verrijking.

Uitbreiding met lesbezoeken en/of beeldcoaching.

D.m.v. een kijkwijzer worden de lessen bezocht met aansluitend een feedback gesprek met de leerkracht. Hierdoor weet een leerkracht precies wat al goed gaat en waar hij/zij nog meer impact kan maken met zijn/haar onderwijs. De leerkracht krijgt hiervoor een
lessjabloon om te ondersteunen in de voorbereiding.
Het meest effectief is om na iedere workshop een ronde lesbezoeken in te plannen. Wat er in de modules aan bod is gekomen wordt geoefend in de praktijk. De trainer kan op
die manier samen met de leerkracht reflecteren op voortgang en tijdig bijsturen in overleg met MT/coördinator van de school.
Om de expertise in de school te vergroten kan er worden gekozen om bijvoorbeeld de Intern Begeleider te betrekken bij de lesbezoeken en feedback gesprekken.

Wil jij…

  • Het effect van je lessen vergroten; 
  • Leerlingen bewust maken van hun executieve functies om taken beter te kunnen uitvoeren;
  • Leerlingen beter begrijpen in hun manier van leren;
  • Leerlingen begeleiden en voldoen aan de 3 basis psychologische behoeften: autonomie, verbinding en competentie;
  • Leerlingen kennis laten maken met hun mindset en wat dit betekent voor hun prestaties en welbevinden…

“Ik heb Chantalle leren kennen als een betrokken, betrouwbaar en positief ingesteld mens. Chantalle heeft kennis van zaken en kan deze kennis inzetten op een manier die goed past bij de situatie of naadloos aansluit bij persoonlijke vraagstukken. Ze is niet bang om oplossingen buiten de gebaande paden te zoeken maar daarbij houdt ze te allen tijde oog voor de menselijke maat. Kortom: een échte professional met een groot hart voor kinderen en onderwijs!”

Loes van Breugel
Locatieleider VSO De Sprong

Regelmatig mag ik samenwerken met Chantalle binnen ons bedrijf. Ze vult diverse opdrachten voor ons in. Implementaties van methodieken, voornamelijk op taal- en leesgebied, maar ook haar kennis van EDI en Hoogbegaafdheid worden door ons hoog ingeschat. Het feit dat Chantalle gewoon haar wortels nog steeds heeft in het onderwijs is een absolute meerwaarde voor ons, maar zeker ook de scholen en hun teams.

Harry van Sas

Viavansas Onderwijsdiensten

Chantalle heb ik ervaren als prettig in de omgang en integer. Ze houdt zich aan de afspraken en zet je aan het denken. Kortom: inspirerend samenwerken!

Thea Reijnders
Intern Begeleider/Kwaliteitscoördinator KBS De Vuurvlinder