Buro Blom
EDI
Traject voor het basisonderwijs om het didactische handelen te versterken met focus op EDI (Expliciete Directe Instructie) en klassenmanagement.
Nul-meting: d.m.v. lesbezoeken wordt de school (of betreffende groepen) in kaart gebracht. Er is aandacht voor het didactisch handelen, pedagogisch klimaat en klassenmanagement. In een gesprek met het MT/coördinator wordt de inhoud van het traject afgestemd. Daarop volgend worden de modules (3 x 2 uur) ingepland en naar wens de lesbezoeken.
Interesse gewekt? Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en/of passende offerte voor jouw school.
Inhoud modules:
Module 1:
Uitleg over de principes van Expliciete Directe Instructie en hoe dit model de leerresultaten positief beïnvloedt. Hierin wordt de visie van de school meegenomen en is er aandacht voor het omgaan met verandering.
Focus op voorkennis ophalen, lesdoel benoemen, routines t.b.v. klassenmanagement.eden
Module 2:
In de tweede module komt instructie d.m.v. begeleide inoefening aan bod. Hierbij worden materialen als wisbordjes en beurtstokjes besproken en is er aandacht voor coöperatieve werkvormen. De leerkracht draagt de verantwoordelijkheid geleidelijk aan
de leerlingen over zodat ze zelfstandig kunnen werken om de leerstof in te slijpen.
Module 3:
In de laatste module krijgen de deelnemers inzicht in hoe EDI kan worden aangepast voor differentiatie. Leerkrachten kunnen inspelen op diverse leerbehoeften in de klas.
Aandacht voor de lesfase: verlengde instructie en verrijking.
Uitbreiding met lesbezoeken en/of beeldcoaching.
D.m.v. een kijkwijzer worden de lessen bezocht met aansluitend een feedback gesprek met de leerkracht. Hierdoor weet een leerkracht precies wat al goed gaat en waar hij/zij nog meer impact kan maken met zijn/haar onderwijs. De leerkracht krijgt hiervoor een
lessjabloon om te ondersteunen in de voorbereiding.
Het meest effectief is om na iedere workshop een ronde lesbezoeken in te plannen. Wat er in de modules aan bod is gekomen wordt geoefend in de praktijk. De trainer kan op
die manier samen met de leerkracht reflecteren op voortgang en tijdig bijsturen in overleg met MT/coördinator van de school.
Om de expertise in de school te vergroten kan er worden gekozen om bijvoorbeeld de Intern Begeleider te betrekken bij de lesbezoeken en feedback gesprekken.
Wil jij…
- Het effect van je lessen vergroten;
- Leerlingen bewust maken van hun executieve functies om taken beter te kunnen uitvoeren;
- Leerlingen beter begrijpen in hun manier van leren;
- Leerlingen begeleiden en voldoen aan de 3 basis psychologische behoeften: autonomie, verbinding en competentie;
- Leerlingen kennis laten maken met hun mindset en wat dit betekent voor hun prestaties en welbevinden…

