Buro Blom

Training individueel

Wil je je kennis uitbreiden op een bepaald onderwerp?
Kies dan voor een module op onze locatie in het centraal gelegen Veenendaal.

Hoogbegaafdheid Buro-Blom

Modules

Wil je je kennis uitbreiden op een bepaald onderwerp?
Kies dan voor een module op onze locatie in het centraal gelegen Veenendaal.

Kosten module per dagdeel op locatie €195,- euro p.p.

(doorgang bij minimaal 5 deelnemers)

Data modules 2025:

Theorie van hoogbegaafdheid
26 november en 10 december
Inloop vanaf 14.30 uur, 15.00 – 17.00 uur

Executieve functies
7 november
Inloop vanaf 9 uur, 10-12 uur en van 13 tot 15 uur.
Inclusief lunch

Data modules 2026:

Mindset en leerkuil 
16 januari
Inloop vanaf 9 uur, 10-12 uur en van 13 tot 15 uur.
Inclusief lunch

Signaleren van hoogbegaafdheid
4 februari
Inloop vanaf 14.30 uur, 15.00 – 17.00 uur

Module motivatie/onderpresteren/compacten en verrijken
27 februari
Inloop vanaf 14.30 uur, 15.00 – 17.00 uur

Modules:

Module theorie hoogbegaafdheid (2 dagdelen)

Verschillende modellen en visies op hoogbegaafdheid komen aan bod. Daarnaast leer je welke profielen van hoogbegaafdheid bestaan en wat deze kinderen nodig hebben.
Daarnaast wordt in deze training, aan de hand van een casus, besproken of er sprake is van hoogbegaafdheid. Welke theorie herken je? Wat zijn fabels en feiten? Welke informatie heb je nog meer nodig? En welke interventies kun je plegen?
Na deze training:
»Heb je inzicht in de visies rondom hoogbegaafdheid (gebaseerd op wetenschappelijke studies)
»Ben je bekend met de hoogbegaafdheidsprofielen
»Kun je, door handelingsgericht te werken, een casus in kaart te brengen
»Heb je meer kennis wat betreft feiten en fabels rondom hoogbegaafdheid

Module Executieve Functies (2 dagdelen)

Executieve functies of kort gezegd EF krijgt steeds meer bekendheid. En terecht!
Executieve functies heb je nodig om taken te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan: planning, werkgeheugen, concentratie, flexibiliteit, impulsbeheersing en emotieregulatie.
In deze training worden alle executieve functies behandeld en gaan we d.m.v. zelf ingebrachte casussen aan de slag. Ook ervaren de cursisten door het spelen van spellen hoe je bewust wordt van
je eigen executieve functies en hoe je dit kunt vertalen naar de onderwijspraktijk.
Na deze training: 
» Heeft iedere deelnemer de nodige kennis van de executieve functies en vaardigheden
» Heb je handvatten met betrekking tot het bedenken en inzetten van interventies
» Weet iedere deelnemer hoe de executieve vaardigheden van de leerlingen kunnen worden
versterkt en hoe je executief vriendelijk klaslokaal inricht
»Heb je handvatten voor het voeren van kindgesprekken over executieve functies

Module Mindset en Leerkuil (2 dagdelen)

Ieder kind wordt geboren met een sterke wil om te leren. Heel jonge kinderen zijn dagelijks bezig met leren (eten, lopen, praten) en doen dit vol overgave. Ze vinden het nooit te moeilijk, zijn niet bang om fouten te maken en geven niet op.

Jammer genoeg verdwijnt deze passie voor leren bij sommige kinderen en lijken ze hun motivatie te verliezen wanneer het lastig wordt. Dat kan op school zijn, wanneer ze daadwerkelijk worden aangesproken op hun talenten, maar ook bijvoorbeeld bij pianoles of turnen. Zolang alles goed gaat, blaken ze van zelfvertrouwen, maar wanneer ze uitgedaagd worden om het beste uit zichzelf te halen, kan het zijn dat leerlingen afhaken.

De grondlegger van de mindsettheorie, Carol Dweck, verklaart waarom dit kan gebeuren. Mindset is het Engelse woord voor ‘overtuiging’. Het staat voor de manier waarop kinderen (en volwassenen) denken over zichzelf en in het bijzonder over hun intelligentie en kwaliteiten. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen een vaste mindset en een groeimindset.
Deze training helpt je om de mindsettheorie zo effectief mogelijk in te zetten.

Onderwerpen die d.m.v. werkvormen aan bod komen:
» Aangaan van uitdagingen
» Herkennen van een vaste of groeimindset
» Comfortzone en de leerkuil, ombuigen van een vaste mindset
» Groeitaal

Daarnaast kijk je naar je eigen mindset en ontdek je hoe je de omgeving van het kind optimaal kunt betrekken bij de begeleiding die je biedt.

Module Signaleren van hoogbegaafdheid (1 dagdeel)

Hoe signaleer je nu of iemand hoogbegaafd is? En wat komt daar allemaal bij kijken? Daar gaat deze module over. Je ontdekt in deze module naar welke aspecten je kunt kijken en welke instrumenten je
daarbij kunnen helpen. Ook wordt het belang van vroege signalering bij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong besproken.
Na deze training:
»Heb je inzicht in de kenmerken van hoogbegaafdheid
»Weet je wat de (meer)waarde is van een intelligentie onderzoek
»Heb je een beeld van de instrumenten die je kunnen helpen bij het signaleren
»Kun je leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong herkennen en begeleiden

Module motivatie/onderpresteren/compacten en verrijken (2 dagdelen)

Hoogbegaafden hebben over het algemeen veel doorzettingsvermogen en zijn taakgericht. We noemen dat ook wel gemotiveerde leerlingen of leerlingen met een hoge mate van leerhonger. Daardoor kunnen zij uren in volle concentratie aan een taak werken. Toch zijn er ook veel hoogbegaafde leerlingen waar meer van verwacht wordt, die niet gemotiveerd zijn. (Intrinsieke) interesse is vereist, als dit ontbreekt, ligt onderpresteren op de loer.
Na deze training:
»Heb je meer kennis van hoogbegaafdheidsmodellen waar motivatie een onderdeel van is
»Heb je kennis van de zelfdeterminatietheorie
»Weet je de verschillen tussen het belang van intrinsieke en extrinsieke motivatie
»Heb je geleerd om onderpresteren te herkennen
»Heb je inzicht in het belang van compacten en verrijken
»Weet je wat de invloed is van de omgevingsfactoren van de leerling
»Kun je door middel van de inzet van taxonomie van Bloom inzetten op creativiteit
»Kijk je met een kritische blik naar het lesmateriaal zodat je recht doet aan de motivatie

Wil jij…

  • meer inzicht krijgen in wat hoogbegaafdheid écht is en hoe je het herkent in jouw klas?

  • beter begrijpen hoe executieve functies werken bij (hoog)begaafde leerlingen en hoe je deze kunt versterken?

  • … leren hoe mindset en de ‘leerkuil’ bijdragen aan veerkracht en doorzettingsvermogen bij leerlingen?

  • … weten hoe je hoogbegaafdheid kunt signaleren – ook bij onderpresteerders of stille leerlingen?

  • … praktische strategieën ontdekken om motivatie te vergroten en onderpresteren te doorbreken?

  • … leren hoe je kunt compacten en verrijken, zodat leerlingen worden uitgedaagd op hun eigen niveau?